A stressz alapvetően egy érzelmi és fiziológiai reakció, melyet a minket körülvevő világ konfliktushelyzetei váltanak ki. Az egyik legősibb védelmi reakciónk, mely nélkül az emberi faj évmilliókkal ezelőtt kihalt volna.

Az üss vagy fuss reakciónk alapja, mely olyan mértékben belénk ivódott genetikailag, hogy nem is tudunk megszabadulni tőle. Igazából nem is kell, mert életveszélyes helyzetekben semmilyen más védelmi reakciónk nincsen.

Modern életünk viszont sok olyan stresszhelyzettel állít szembe minket, amikor nem lehet elfutni, vagy fizikailag megküzdeni vele. Főleg nagyobb városokban ezernyi olyan benyomás ér minket nap mint nap, amit nem ismerünk, s ami miatt ösztönösen védekezünk (stressz állapotba kerülünk). Az olyan társadalmi helyzeteket (iskola, munkahely, hivatalok) már nem is említve, ahol nem tudunk vagy nem merünk kiállni magunkért, mert attól félünk, többet ártunk magunknak, mint használunk.

A stressz akkor válik betegséggé, amikor a stresszes állapot állandósul, folyamatos feszültségbe és készenlétbe helyezve minket.

Mik a stressz fizikai tünetei?

Stressz hatására a test készen áll arra, hogy reagáljon: felkészül egy esetleges menekülésre vagy harcra. A bajt az okozza, ha a kialakult stresszhelyet nem tud feloldódni, s nem múlik el a stressz állapotra jellemző feszült fizikai és idegi állapot:

Az izmok megfeszülnek: stressz állapotban a test készen áll egy esetleges gyors menekülésre vagy a harcra. Ha sokáig elhúzódik ez az állapot, az izmok megfeszült állapota miatt elkezdhet fájni. Éppen ezért gyakori a stresszes embereknél a váll és a hátfájás.

A vérbe került adrenalin hatására a szív gyorsabban ver, fel megy a vérnyomás, a légzés ziháló és egyenetlen lesz, melyet izzadás is kísérhet. Idővel olyan állapotba kerülhetünk, mintha éppen lefutottuk volna egy ultramaratont, mely az egész szervezetet ki fogja meríteni.

Túlzott éberség, alvási problémákat és fáradságot okoz: Az állandósult stressz nem hagyja a szervezetet pihenni, s ennek következtében teljesen kimerül, teljesítő képessége lecsökken. Mivel állandóan a veszélyhelyzetekre felkészült állapotban vagyunk a stressz következtében, rendületlenül fürkészük a környezetet, hogy mikor jön a baj. Ennek következtében nem tud megpihenni, ami önmagában is rendkívül megterelő a szervezetnek, tovább tetézve a bajt.

Hasfájás, szédülés, hasmenés, gyakori vizelés és székelés: a stressz hatására aktiválódott szimpatikus idegrendszer a szervezet működésének egyensúlyát eltolja. A felszívott tápanyagot az izmokba, az agy egyes részeibe és tüdőbe kerülnek, s minden más működés takarékra áll be. A belek mozgása fokozódik, ami együtt jár az emésztés hatékonyságának a csökkenésével, amiből a gyakori és a híg széklet kialakulása már automatikusan adódik.

Kéztördelés, körömrágás, izgatottság: A mentális állapotunk, a rosszabb tápanyag ellátás hatására romlik, a belső kontroll és védelmi funkcióink romlanak, mely külső szinten idegesség és nyugtalanság formájában kerül a felszínre. Ez a nem megélt menekülési reakció egyik következménye is.Próbálj meg lazítani! (Hofi)

A stresszállapot hatása a belső világunkra

A stressz nem csak a fizikai, hanem a mentális és érzelmi állapotunkra is kihat, melynek következtében a kapcsolatteremtő, a problémamegoldó és empatikus képességeink is romlanak.

Állandó aggodalom és felelem következtében a gondolataink és érzéseink a nehézségeken fókuszálódnak. Lehet az egy iskolai felmérő, egy munkahelyi konfliktus, vagy valamilyen kapcsolati probléma. Olyannyira kitöltik a belső világunkat az ezekhez kapcsolódó gondolatok és érzések, hogy minden más információt kizárunk. Még azokat is, ami esetlegesen a helyzetünk feloldásában segítenének.

Nyomasztó, rossz hangulat: aki fél és aggódik, nehezen tud mosolygós lenni, vagy vidámnak látszani. A nagy stressz hatására képtelenek vagyunk élvezni a dolgokat és örömöt érezni (hasonlóan a depresszióhoz). A két állapot között nagy eltérés az, hogy míg a depresszió a belső folyamatok eredménye többnyire, addig a stressz a külső világ fenyegető hatásaira adott elhúzódó reakcióból származik.

A feszültség nem csak a test izmaiban jelenik meg, hanem a belső állapotunkat is meghatározza. Az állandó aggodalom kapcsán leírt beszűkült tudatállapot egy harcban és egy menekülésnél létfontosságú, de amikor a stresszállapot állandósul, akkor a változás egyik legnagyobb akadálya. Hogy levezessünk a bennünk tomboló feszültséget, egyre többször fogunk panaszkodni, veszekedni, mert már apró hülyeségek is képesek kibillenteni minket a belső egyensúlyunkból.

Koncentráció csökkenése: amikor az állandó stressz hatására a test elfárad, elkezd csökkenni az éberség és a figyelem is. Ami nem más, mint a koncentrációs (összpontosító) képességünk hanyatlása. Ez viszont a munkahelyi és iskolai teljesítmények romlását eredményezheti, melytől a stressz tovább fog erősödni, mely egy ördögi körré változhat.

Érzékenység: állandó és tartós feszült állapot miatt érzékennyé válhatunk a számunkra bántó ingerekre. Ilyenkor egy kis apróság is elegendő ahhoz, hogy egy helyzetet katasztrófaként éljünk meg. Ami megint csak olaj lesz a tűzre, tovább fogja növelni a bennünk lévő egyébként sem kicsi streszt.

A stressz feloldása, átformálása

A stressz alapvetően nem jó vagy rossz, hanem  egy működésmód, mely sokakat segít az összpontosításban és a teljesítményének maximalizálásában egy kritikus helyzetben. Ezt a mindennapjainkban is tudjuk hasznosítani, de van egy kont, ahol az egész folyamat hatása megfordul, s a teljesítményünket nagyban leronthatja a túlzott stressz. De ez a hatás nagyrészt egyén függő, valakinél hamarabb jelenik meg, míg másoknál később.

Viszont lehetséges a képességeinket és a teljesítményünket olyan módon is növelni, hogy a stressz okozta állapotot, illetve ennek mellékhatásait kiküszöböljük, miközben sikeresen megtudunk küzdeni a kihívásainkkal is. S ez a módszer pont ugyan az, mint amivel a stressz okozta elakadásunk, blokkunk hatásait is át lehet formálni.

Ennek a módszernek a megtanulása egy egymásra épülő folyamatot jelent, melyet nem lehet erőltetni. 2-3 hónap alatt viszont képesek lehetünk arra, hogy mindazokat a helyzeteket, amik most még nehézséget okoznak az életünkben, képesek legyünk átformálni, stresszt okozó hatásukat megszüntetni.

Vágjon bele a stressz feloldásába, s éljen teljesebb életet! —>
A stressz lélektana
Mutasd meg az ismerőseidnek is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..